Asiakassuhteet

Asiakkuuden hankkiminen ja  ylläpitäminen vaatii muutakin kuin kykyä ottaa hyviä valokuvia. Kuuntele tarkasti mahdollisen uuden asiakkaasi tarpeita ja toiveita. Tee taustatyötä, jotta ymmärrät asiakkaasi kuvamaailmaa ja osaat tehdä rakentavia ehdotuksia siihen liittyen. Taustatyö auttaa sinua myös ymmärtämään, miten asiakasta tulee edustaa kuvaustilanteissa ja miten kuvia tulee kullekin asiakkaalle käsitellä.

Kuvauksissa onnistuminen vaatii usein hyviä ihmissuhdetaitoja ja kykyä hyödyntää luovasti erilaisia olosuhteita. Yritä aina parhaasi mukaan toteuttaa asiakkaan  toivoma kuva. Hankalakin tilanne voi sisältää mahdollisuuden johonkin  yllättävään ja kiinnostavaan. Ekstrakuvilla viestit virkeydestäsi kuvaajana.

Asiakkaat odottavat kuviltasi tasaista hyvää laatua, mutta edellyttävät samaa myös  ammatillisessa kanssakäymisessä. Tiukkojen aikataulujen mediamaailmassa on välttämätöntä, että kommunikoit täsmällisesti, pidät kiinni lupauksistasi ja olet tarkka laskutusasioissa.

Hyvä palaute jää etenkin kiireisessä lehtimaailmassa usein saamatta. Jos saat uudelleen keikkaa samalta asiakkaalta, voit katsoa onnistuneesi. Pidä huolta asiakassuhteestasi kyselemällä neuvoja ja palautetta sekä  tarkkailemalla kuviesi onnistumista mediassa. Muista myös pitää itsesi asiakkaidesi mielessä hienovaraisella markkinoinnilla.