Asiakkaan toiveet

Asiakkaat odottavat kuvaajalta tasaista hyvää laatua ja täsmällisyyttä. Esimerkiksi tiukkoihin aikatauluihin sitoutuneessa lehtimaailmassa olet hyvä, kun aiheutat mahdollisimman vähän epävarmuutta.

 

Tasaisen hyvä laatu

Tilaajan pitäisi voida luottaa siihen, että näytekuvissa esittelemäsi taso pysyy yllä. On hienoa jos kykenet ylittämään itsesi silloin tällöin, mutta suuriin notkahduksiin ei kenelläkään ole varaa.

 

Kuvankäsittelytaidot

Kuvankäsittelytaitojesi oletetaan olevan kunnossa, niin ettei kuvaa tarvitse enää toimituksessa korjailla. Muista tarkistaa kuvasi sävyt myös painetusta lehdestä ainakin uuden asiakkaan kohdalla, jos olet epävarma sävyjen toistosta. Voit myös kysyä palautetta teknisestä puolesta, ja miksei kuvista muutenkin.

 

Sujuva yhteistyö

Sujuva yhteistyö on kaiken A ja O. Jos tuotat huippuhyvää materiaalia, mutta olet sietämätön tyyppi, asiakkuutesi tuskin muodostuvat pitkäikäisiksi. Kun sinulle on mukava soittaa ja sinut tunnetaan joustavana ja luotettavana tekijänä, sinulle myös soitetaan.

Osallistu tarvittaessa myös jutun yleisempään ideointiin, jos sellaista tunnutaan sinulta toivottavan. Hyvä kuvaaja tukee toimittajan työtä, ja hyvä toimittaja palkitsee tuesta kertomalla yhteistyön sujumisesta työkavereilleen ja taustaorganisaatiolleen. Tällainen hyvä palaute on mahtavien kuvien ohella työurasi tärkeintä rakennusainetta.

Kuvaajan tulee olla kuvattavalle aina kohtelias ja ystävällinen, vaikka kuvattavalla olisikin huono päivä tai tämä jännittäisi kuvaamista kangistumiseen asti. Kuvauksen ilmapiirin kehittäminen positiiviseen suuntaan on kuvaajan vastuulla. Vain harva kuvaaja pärjää ilman hyviä ihmissuhdetaitoja.

 

Täsmällisyys

Aikataulussa pysyminen on välttämätöntä.  Toteuta kuvaus annetussa aikataulussa ja toimita kuvat mieluiten jo deadlinea edeltävänä päivänä. Ethän laita asiakasta soittamaan ja kyselemään viipyvien kuvien perään! Esteen ilmaantuessa ilmoita siitä asiakkaalle mahdollisimman pian, jotta asia voidaan ratkaista tavalla tai toisella.

 

Edustaminen

Lehtikuvaajalta odotetaan lehden ja sen linjan tuntemusta, koska työtehtävissä kuvaaja edustaa kyseistä lehteä. Yhteiskunnallisen tilanteen tunteminen ja ajankohtaisten asioiden seuraaminen on eduksi.

Lehtityössä kannattaa yleensä pukeutua mielummin hillitysti kuin räväkästi. Tavallisimmin et itse suinkaan ole tilanteen keskiössä, vaan kuvattavasi tai aiheesi. Noudata tilanteen vaatimaa pukeutumisetikettiä. Varo vaatteita, jotka eivät salli sinun liikkua kuvatessasi riittävän vapaasti esimerkiksi liiallisen paljastavuutensa vuoksi. Värikkäät vaatteet saattavat joskus aiheuttaa kuvassa väriheijastumia.

Mainosalalla tai erikoislehtiin kuvattaessa persoonallisuutesi  ja ulkoasusi voivat olla tärkeäkin menestystekijä. Kyse on nimenomaan siitä, minkälaista edustamista asiakkaasi kaipaa.

 

Tilannetaju

Kuvaajan tulee kunnioittaa annettuja ohjeita, mutta silti käyttää myös omaa ideointikykyään parhaan tuloksen saavuttamiseksi. Kuvaustilanteita voi olla mahdotonta suunnitella pitävästi etukäteen, mikä edellyttää kuvaajalta kekseliäisyyttä ja kykyä kääntää tilanteen rajoitukset eduksi. Toteuta siis tilattu kuva, mutta uskalla myös revitellä lisäkuvien muodossa.

Ota kuvaustilanne rohkeasti haltuusi. Vaikka kuvaisit ministeriä, etsi itsestäsi uskallus mennä hieman lähemmäksi kuin tuntuisi mukavalta tai helpolta. Jos sinua häiritsee että kuvattavan kravatti on vinossa tai hiukset huonosti, ehdota kuvattavalle kohteliaasti niiden kohentamista – ellet sitten rakenna kuvasi ideaa juuri tuollaisen havainnon varaan.