Arkistointi

Kun pidät kuvatiedostosi hyvässä järjestyksessä alusta asti, säästät itseltäsi paljon vaivannäköä. Liitä myös kuviisi metadataa, joka helpottaa  yksittäisen kuvan tunnistamista.

 

Järjestä kuvasi

Kuvaajalle kertyy lyhyessäkin ajassa suuri määrä kuvatiedostoja. Toisinaan sinulta voidaan tiedustella jotain vanhaa kuvaasi, jolloin selkeästi järjestetty kuva-arkisto helpottaa etsimistä huomattavasti.

Yksi hyvä tapaa järjestää kuva-arkisto, on luoda jokaiselle asiakkaalle vuosittain oma kansio. Asiakkaan kansioon luot sitten alakansion jokaiselle juttukeikallesi. Käytä nimeämisessä päivämäärää, jotta kansiot pysyvät aikajärjestyksessä, esim.

0522_niinisto

Järjestä kuvat myös jokaisen juttukansion sisällä. Voit luoda erilliset kansiot esim. raw-tiedostoille, psd-tiedostoille ja ylimääräisille ruuduille. Jos mahdollista, kerää julkaistuista kuvistasi myös taitot pdf-tiedostona. Jos et saa taittoja toimituksen järjestelmästä tai lehden verkkoversiosta, voit myös tallettaa paperiset versiot lehdistä. Portfolion rakentamista ajatellen tällainen materiaali on erinomaista, sillä siinä asiakkaasi näkee työsi osana julkaisua, ei vain irrallisina kuvina. Taiton mukana säilyvät tiedot jutun otsikosta, kuvateksteistä ja julkaisupäivämäärästä.

 

Hyödynnä metadata

Kun arkistoit kuviasi, liitä kuviin metadataa, eli tietoa kuvasta. Tämän voi nykyään tehdä kokonaisen kansion sisällölle yhdellä kertaa esim. Bridge tai Lightroom –ohjelmissa. Metadataan on hyvä merkitä ainakin seuraaavat asiat:

  • kuvaajan nimi
  • kuvan sisältö
  • kuvan päiväys
  • kuvauspaikka

Metadata auttaa sinua osaltaan löytämään tiettynä päivänä tai tietyssä paikassa otetut kuvat. Metadata seuraa kuvaa, joten näin voit myös vähentää sekaannusten riskiä kuvien toimitustyössä. Tietyllä lehdellä voi olla myös oma määrittelynsä sille, mitä tietoa ja missä järjestyksessä metatietokenttiin syötetään.