Kuvauksen tilaus

Kun saat puhelun asiakkaalta, kuuntele tarkasti. Puhelun aikana saat ”briiffin”, joka sinun on ymmärrettävä, jotta saat parhaat mahdolliset kuvat ja lisää hyviä työtilaisuuksia. Muistiinpanovälineet esille!

 

Tilauksen vastaanottaminen

Kuvauksen tilaa useimmiten AD, kuvapäällikkö tai kuvatoimittaja, joskus myös toimittaja. Tavallisimmin saat puhelinsoiton, jonka aikana selvitellään pystytkö ottamaan toimeksiannon vastaan ja kohtaavatko ajatuksenne palkkion suuruudesta. Seuraa myös sähköpostiasi, koska kontaktointi saattaa tapahtua myös sitä kautta.

Aikakauslehtipuolella puhelimessa sovittu vahvistetaan yleensä sähköpostitse, sanomalehtipuolella harvemmin. Väärinkäsitysten välttämiseksi voit kuitenkin itse kirjata puhelinkeskustelussa sovitut asiat meiliin ja lähettää sen tilaajalle. Etenkin uuden asiakkaan kanssa työskennellessäsi vahvista meilitse:

  • palkkion suuruus
  • luovutettavien tekijänoikeuksien laajuus
  • kuvien toimittamisen tapa
  • laskutusohjeet

Itse kuvauksen sisällön kannalta tärkeitä käsiteltäviä asioita ovat:

  • kuvaustyön sisältö
  • jutun näkökulma
  • juttutyyppi
  • kuvamäärä
  • erityistoiveet (paikka, rekvisiitta tms.)
  • aikataulu

 

Kuvaustyön sisältö

  • Ketä tai mitä kuvataan?
  • Kuka tämä henkilö on?
  • Miksi häntä kuvataan juuri nyt?

Kuvattavasta henkilöstä kannattaa etsiä tietoa ja kuvia internetistä ennen keikkaa ihan jo tunnistamisenkin varmistamiseksi.

 

Jutun näkökulma

  • Millainen jutun sisältö tulee olemaan?
  • Millainen juttu on tunnelmaltaan?

Synttärihaastatteluun ja vakavan poliittisen aiheen raportoimiseen tarvitaan erilaiset kuvat.

 

Juttutyyppiin liittyvät asiat

  • Minkälaista juttutyyppiä tämä toimeksianto edustaa?

Joskus lehdissä on hyvinkin vakiintuneita artikkelityyppejä, joiden kuvitus noudattaa myös selkeitä sääntöjä numerosta toiseen. Halutaan esimerkiksi, että pääkuvassa henkilö on lähikuvassa ja katsoo oikealle, pienemmässä kuvassa henkilö seisoo kokokuvassa talonsa edessä ja keskisuuressa kuvassa hän tekee jotain itselleen ominaista toiminnallisessa kuvassa. Ole tarkkana, että täytät pyydetyt toiveet.

 

Kuvamäärä

  • Kuinka monta kuvaa valmiiseen juttuun on suunniteltu?
  • Montako vaihtoehtoa jokaista julkaistavaa kuvaa kohti toivotaan?

Jos esimerkiksi halutaan kolme erilaista kuvaa, ei riitä että lähetät kolme kuvaa samalla taustalla, samasta kuvakulmasta. Kuvien on poikettava toisistaan kuvakulman, taustan,  valaisun ja/tai liikkeen osalta. Vaihtoehtoruuduissa voi sitten olla pienempiä muutoksia, kuten ilmeenvaihtelut.

 

Erityistoiveet

  • Halutaanko kuvauskohde irrottaa taustastaan, eli syvätä?
  • Aiotaanko kuvan päälle sijoittaa tekstiä?
  • Onko mahdollista, että kuva sijoittuu keskiaukeamalle?

Jos kuva syvätään, sinun on kuvattava kohde mahdollisimman valkoisella taustalla. Jos kuva-alaan sijoitetaan tekstiä, joudut kuvittelemaan sen vaatiman tilan kuvatessasi. Keskiaukeamakuvassa vältetään kuvattavan kasvojen tai muun kuvan kannalta tärkeän informaation sijoittamista taitokseen.

Erityistoiveisiin pystyt vastaamaan parhaiten, kun näet esimerkin samanlaisesta kuvankäytöstä. Pyydä avuksi näytelehtiä pdf:nä.

 

Aikataulu

  • Milloin kuvataan?
  • Milloin mahdolliset esivalinnat tulisi toimittaa?
  • Milloin valmiit kuvat tulisi toimittaa?

Kun kuvaat sanomalehteen, briiffi on usein selkeä: ”Mene kuvaamaan osoitteeseen X klo Y, paikalla on toimittaja Z tekemässä haastattelua.”

Aikakauslehtipuolella toimiessasi sinulta odotetaan itseohjautuvuutta. Saat kuvattavan yhteystiedot ja summittaisen aikataulun, jossa kuvauksen tulisi järjestyä. Paikan voit joutua valitsemaan itse. Lehden AD:lle voit laittaa tiedon järjestelyistäsi, sillä heistä on mukava tietää, että asia edistyy. Esivalintakuvat sinun kannattaisi laittaa nähtäville jo samana tai seuraavana päivänä. AD saattaa odottaa kuvia käsittelyynsä painoaikataulujen vuoksi jo hermostuneena. Joskus materiaali ei täytä toiveita ja kuvaus on ehdittävä uusia, tai on jopa tilattava kokonaan uusi juttu. Näin voi käydä myös ilman, että kuvaaja olisi epäonnistunut.

 

Kommunikoi!

  • Saitko tarpeeksi tietoa?
  • Olethan ymmärtänyt briiffin?

On sinun vastuullasi muistaa kysyä kaikki tarpeellinen, jotta olet ymmärtänyt mitä asiakas toivoo. Asiakas saattaa olettaa, että tiedät mitä hän tarkoittaa, hänellehän kyseiset asiat ovat jokapäiväisiä. Jos olet kuitenkin epävarma, kysy tarkennusta.

Asiakkaalta kannattaa kysyä lisäohjeita myös kesken kuvausten, jos jotain yllättävää tapahtuu eikä esim. sovittua kuvaa ole mahdollista toteuttaa. Jos kuvattavan kontaktoiminen on hankalaa tai hän vaikkapa kieltäytyy kuvauksesta, kerro asiakkaalle mahdollisimman pian.