Markkinointi

Oman työn markkinointi saattaa tuntua raskaalta puristukselta. Periaatteessa kyse on kuitenkin vain toimivan portfolion rakentamisesta, avoimesta ihmisiin tutustumisesta ja säännöllisestä yhteydenpidosta.

 

Portfolion sisältö

Valokuviaajien portfolioissa on usein vain sellaisia kuvia, joita he ovat sattuneet toimeksiantajilleen ottamaan. Tämä ei ole ongelma, kun kyseessä on kauan alalla toiminut ihminen, jonka oma tyyli ja tapa tehdä näkyvät kuvasta, olipa sen aihepiiri mikä tahansa. Aloittelevana kuvaajana sinun kuitenkin kannattaa huolehtia siitä, että portfoliossasi on kuvia, jollaisia ottamalla haluaisit työllistyä. Ei siis ole lainkaan huono idea ottaa ensimmäiseksi asiakkuudeksesi oma yrityksesi. Kertaa tarvittaessa liiketoimintasuunnitelmastasi, mitä olitkaan tekemässä ja kuvaa kuvia, jotka kiteyttävät näkemyksesi.

 

Portfolion suunnittelu

Portfoliosta pitää saada nopeasti käsitys, minkälaista kuvaa teet, miten ahkera ja aktiivinen olet ja miten sinuun saa yhteyden. Siksi rakenna portfoliosi

  • verkkoon – voit ohjata sinne nopeasti
  • osoitteeseen, joka ei vaihdu pitkään aikaan – et hukkaa hankkimiasi kontakteja
  • helposti päivitettäväksi – voit lisätä usein uutta
  • navigaatioltaan selkeäksi – et turhauta asiakasta
  • teknisesti yksinkertaiseksi – huomioi myös lisääntyvä mobiiliselailu
  • niin, että yhteystietosi näkyvät selkeästi joka sivulla
  • informatiiviseksi – kerro jokaisesta kuvasta mitä, kenelle ja milloin

 

Portfolion tekninen toteutus

Valokuvaajien portfoliot ovat useimmiten

  • itsenäisiä verkkopalveluja
  • blogialustalla
  • portfoliosivustoilla
  • pdf:nä
  • usealla alustalla yhtä aikaa

Oman verkkopalvelun etuna on, että siitä saa halutessaan selkeästi muista erottuvan kokonaisuuden ja materiaalin saa jäsentää haluamallaan tavalla. Haasteena on osata tehdä sivustosta käytettävä ja tyylikäs. Ammattiapuun turvautuminen on suositeltavaa, voithan esimerkiksi kuvata vastapalvelukseksi.
Lisäksi markkinoilla on erilaisia maksullisia verkkotyökaluja, joilla sivuston voi rakentaa kohtuullisen helposti ja edullisesti.

Ihan hyvä ratkaisu on rakentaa portfolio blogialustalle. Blogien rakenteet ja navigaatio ovat aina samankaltaiset ja useimmille tutut. Aikajärjestyksessä etenevästä blogista asiakkaasi saa hyvän käsityksen siitä, mitä olet milloinkin kuvannut. Voit kiinnittää kuviin tageja, joiden avulla vierailija voi hakea kuvia esim. tietyn teeman tai asiakkaan mukaan.

Jos et halua rakentaa verkkosivustoa tai aloittaa blogia, voit laatia työnäytteistäsi PDF:n. Liitetiedoston lähettelyä järkevämpää on sijoittaa PDF verkkoon ja jakaa kiinnostuneille osoitetta.

Monet ahkerasti työtään markkinoivat kuvaajat perustavat sekä edustavamman www-sivuston että työn prosessimaisempaa puolta avaavan blogin.

 

Verkostoituminen

Upealla portfoliolla et tee mitään, jos et kerro siitä uusille ja vanhoille kontakteillesi. Verkostoitumisen ei tarvitse tuntua halpahintaiselta pyrkyryydeltä. Ota huomioon, että sinun kykyjäsi saatetaan tarvita jossain kipeästi ja on pelkkää tyhmyyttä olla kertomatta niistä. Ihmisiin taas kannattaa tutustua siksi, että nopeakin tapaaminen tekee sinusta tutumman kuin siitä, joka lähettää linkin portfolioonsa kasvottomasti.

Monet valokuvaajat käyttävät sosiaalisen median palveluja paitsi kaveeraamiseen, myös omasta työstä kertomiseen. Tässä ei ole mitään outoa. Taitelijayrittäjyys on elämäntapa, jossa on vaikea vetää rajaa yksityisen ja yleisen välille. Hyvä tilaisuus voi tulla kohdalle yhtä hyvin satunnaisessa kohtaamisessa kuin tuoreen kaverin tai vanhan asiakkaan kautta. Näissä tilanteissa toimii vanha kunnon käyntikortti.

 

Yhteydenpito

Lähetä rohkeasti potentiaalisille asiakkaille tietoa itsestäsi ja portfoliostasi. Vaikka kierros ei tuottaisi heti tulosta, älä masennu. Saatat päätyä huippu-AD:n kirjanmerkkeihin vielä vihreänä, mutta lupaavana tekijänä ja hän saattaa palata katsomaan sivustoasi myöhemmin. Siksi onkin tärkeää, että päivität portfoliotasi säännöllisesti, mielellään noin neljä kertaa vuodessa. Päivityksistä voit myös kertoa asiakkaille ja kiinnostaville kontakteille, Älä kuitenkaan ylisuorita yhteydenpitoa – jos onnistut olemaan ärsyttävä, saatat päätyä ö-mappiin.

 

Esimerkkejä portfolioalustoista

Cargo (cargocollective.com)

Krop (krop.com)

Indexhibit (indexhibit.com)

Tutustu valokuvaajien portfolioihin

Suomen Lehtikuvaajat (suomenlehtikuvaajat.fi)

Freeluettelo (freeluettelo.fi)